Polarfahrt LZ 127 "Graf Zeppelin"
24-31 juli 1931

 

zepp0.jpg (20290 bytes)

Inleiding

Een van de meest tot de verbeelding sprekende tochten van het luchtschip LZ 127 “Graf Zeppelin”was de “Polarfahrt 1931”. Het luchtschip vertrok op 24 Juli uit Friedrichshafen en voerde via Berlijn, Leningrad en Archangelsk naar Franz Joseph Land (or Hooker Islands). Aldaar was er een ontmoeting met de Russiche ijsbreker Malygin, waar enkele honderden kg’s post werd uitgewisseld. Het luchtschip begon vervolgens aan de terugtocht en keerde via Nova Zembla, Archangelsk, Leningrad, Berlijn terug in Friedrichshafen. Aankomst vond plaats op 31 Juli 1931. Aan boord waren 31 bemannings- en 15 expeditieleden. Het luchtschip is 110 uur in de lucht geweest en legde 10600 km af. 

Gezagsvoerder was Hugo Eckener

Het tijdschema was alsvolgt:

 
Am 24. Juli 1931 startet das Starluftschiff – Graf Zeppelin (LZ 127) von Friedrichshafen am Bodensee in Richtung Berlin (600km in 8 Stunden)

25. Juli – Berlin St. Petersburg (Leningrad) 1400km in 16 Stunden.
St. Petersburg – Kanin – 1300km in 12 Stunden.
Kanin – Franz Josef Land – 1200km in 18 Stunden.

Während der Polarfahrt war ein Treffen mit dem russischen Eisbrecher Malygin geplant (1)- dieses Treffen fand am 27.Juli 1931 in der „Stillen Bucht“ der Hooker Inseln (Franz Josef Land) statt. Auf dem Eisbrecher befand sich als Gast der Umberto Nobile.
Franz Josef Land – Sewernaja Semlja – Taimyrhalbinsel – Nowaja Semlja 2400km in 32 Stunden.
Nowaja Semlja – St. Petersburg – 2300km in 25 Stunden

St. Petersburg – Berlin – 1400km in 13 Stunden am 30.Juli 1931.

Berlin – Friedrichshafen (am Bodensee) – 600km in 8 Stunden am 31.Juli 1931.

Die Gesamtstrecke der Polarfahrt betrug: 10.600km.

 

 

Bron:
http://www.histoarktis.de/histoarktis_press/2015/06/19/1931-die-polarfahrt-lz-127-graf-zeppelin/

 

 

.

zepp1.jpg (51077 bytes)

Het luchtschip “Graf Zeppelin” werd op 9 Juli 1928 gedoopt. De lengte van het schip bedroeg 236,6 mtr, de diameter was 30,5 mtr, de topsnelheid van het schip was ongeveer 120 km per uur.
Het luchtschip heeft vele malen de overtocht naar Noord-Amerika en Zuid-Amerika gemaakt. Een tocht over de oceaan naar Noord Amerika duurde ongeveer  3 dagen.

.

Enkele brieven die zijn vervoerd met de LZ 127

zepp3.jpg (37915 bytes)

Hier een brief vervoerd met de LZ 127 van Friedrichshafen naar de ”Malygin”, vervolgens met de ”Malygin” aan land gebracht en verder vervoerd naar Pasadena in de VS.
Voor deze ”Polarfahrt 1931” waren speciale zegels uitgegeven nl. de 1, 2 en 4 RM luchtpostzegels, waarop de Zeppelin boven de aardbol wordt afgebeeld, met opdruk ”Polar-fahrt 1931”.

 

     
 




De ontmoeting van de Graf LZ-127 met de Russische ijsbreker Malygin
(Schilderij van Alexander Kirchner, 1931)

 
     
 

zepp6.jpg (58927 bytes)

Hierboven een kaart verstuurd van Romanshorn naar Aargau, beide plaatsen in Zwitserland gelegen.
De kaart kwam in Friedrichshafen aan boord van LZ 127 (zie stempel Friedrichshafen 24 Juli 1931), werd bij de ontmoetingsplaats van LZ 127 en de "Malygin" uitgewisseld (stempel "Malygin"), werd vervolgens door de "Malygin" aan land gebracht en verder vervoerd naar Aargau.

.

zepp4.jpg (53838 bytes)

Hierboven een kaart verstuurd van Leningrad naar Amsterdam.
De kaart kwam in Leningrad aan boord van LZ 127 (zie stempel Leningrad par avion 25 Juli 1931), werd vervolgens bij de ontmoetingsplaats van LZ 127 en de ”Malygin” uitgewisseld (stempel ”Malygin”), werd door de ”Malygin” aan land gebracht en vervolgens naar Berlijn gevlogen (stempel Berlin Zentralflughafen).
De kaart was, nadat deze aan boord van de ”Malygin” was gebracht, ongeveer een maand onderweg!

.

zepp5.jpg (56303 bytes)

Hierboven een kaart verstuurd van Amsterdam naar Laren.
De kaart kwam in Friedrichshafen aan boord van LZ 127 (zie stempel Friedrichshafen 24 Juli 1931), werd bij de ontmoetingsplaats van LZ 127 en de ”Malygin” uitgewisseld (stempel ”Malygin”), werd vervolgens door de ”Malygin” aan land gebracht en verder vervoerd naar Laren.

 

 

 

Bronnen en aanbevolen Literatuur:
”Zeppelin Post Katalog”, Sieger-Verlag, 22 auflage.
”Die Polarfahrten des Luftschiffes Graf Zeppelin”, Siegfried Nicklas und Rolf Kardel, Leverkusen 1980.
”Vor 40 jahren – Arktisfahrt des Luftschiffes LZ 127”, Hermann von Berg.
”Das Jahrhundert der Zeppeline”, Deutsche Post AG, Zentrale.
”Graf Zeppelin Polar Post”, John Duggan and Gisela Woodward.

 

Auteur:   Leen Deij  (†) (Zuiddorpe, 2004)
Herzien:  Toon Oomens (Terneuzen, 2015)

 
 

 

Terug naar Artikelen