Bezoek Amsterdam  /  Visit Amsterdam

 
     
  Nederland schaart zich dit jaar 2012 in de rij van landen die in de ontwerpwedstrijd Europa Stamp Best Design Competition de strijd met elkaar aangaan.  Voor 2012 staat deze in het teken van “Visit”.

De opdracht: ontwerp postzegels die Europeanen verleiden tot een bezoek aan een ander Europees land.
Voor de Europazegels/Nederlandzegels 2012 is deze opdracht vertaald naar het thema het water van Amsterdam, wat symbool staat voor de positie en aantrekkingskracht van Nederland als waterland.
 
     
 

De postzegels

-

De Velletjes  
 



 

 



 

 
 
  Op de postzegels is te zien hoe de rijkdom en de stedenbouwkundige ontwikkeling van Amsterdam gedomineerd worden door de historische grachtengordel en de Amstel (Europazegels) en het IJ en het Oosterdok (Nederlandzegels).

Zowel het velletje Nederlandzegels 2012 als het velletje Europazegels 2012 bevat drie maal twee unieke postzegels met de respectievelijke waardeaanduiding Nederland 1 en Europa 1.

Hieronder komen de postzegels in detail aan bod.
 
   

 

 
  Het velletje "Bezoek Amsterdam"

Op het velletje Nederlandzegels 2012 werd gekozen voor foto’s van het Scheepvaartmuseum aan het Oosterdok (met het VOC-schip Amsterdam ervoor)
en van het Muziekgebouw aan ’t IJ met het Bimhuis (met het cruiseschip MSC Lirica ernaast).

 

 
 



 

 
 
Het Scheepvaartmuseum (voorheen Nederlands Scheepvaartmuseum) is een scheepvaart- en rijksmuseum in Amsterdam en heeft een van de belangrijkste collecties voorwerpen met betrekking tot de maritieme geschiedenis.
Na een ingrijpende verbouwing vanaf 8 januari 2007 is het museum sinds 2 oktober 2011 weer open voor het publiek. De replica van de Oost-Indiëvaarder Amsterdam was tot voorjaar 2011 nog te bezichtigen bij science center NEMO, en werd daarna gedurende de zomer van 2011 gerenoveerd in Zaandam. Sindsdien ligt het schip weer aan de steiger bij Het Scheepvaartmuseum.
De Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum is in 1916 opgericht en eigenaar van één van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. De ongeveer 300.000 objecten zijn afkomstig van rederijen, verzamelaars en liefhebbers uit de maritieme en marinewereld.  Sinds 1973 is het museum gevestigd in het 's Lands Zeemagazijn aan het Oosterdok bij het IJ in Amsterdam.  (bron: Wikipedia, maart 2012)

De Amsterdam was een spiegelretourschip van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC). Begin 1749, tijdens de eerste reis, ging de Amsterdam verloren door een storm. Het schip bevatte een kostbare lading en werd daarom het doelwit van schatzoekers. Tussen 1985 en 1990 is er in Amsterdam een replica van het schip gebouwd.
 
     
 



 

 
 
Muziekgebouw aan ’t IJ is hét podium voor hedendaagse muziek in Nederland en klassieke muziek met een blik van nu. Op 15 juni 2005 opende HM Koningin Beatrix het gloednieuwe gebouw. Het ontwerp van het Deense architectenbureau 3xN werd meermaals bekroond, onder andere met de ULI Award of Excellence Europe 2006. Jaarlijks bezoeken circa 100.000 mensen een concert in het Muziekgebouw.
De Grote Zaal is een van de modernste ter wereld. Veel nieuwe inzichten en technische ontwikkelingen op het gebied van akoestiek, flexibiliteit, inrichting en klimaatbeheersing zijn toegepast in het ontwerp. De nagalmtijd van de zaal is door middel van een beweegbaar plafond zo in te stellen dat elk muziekgenre goed tot zijn recht komt. Door de beweegbare vloer en de eenvoudig te verplaatsen stoelen (725) kunnen verschillende zaalopstellingen worden gemaakt. Ook zijn de wanden rond het podium verplaatsbaar, waardoor het podium ruimte biedt voor zowel intieme kamermuziek als grote orkesten. Door led-verlichting, waarmee de wanden alle denkbare kleuren kunnen krijgen, is voor elk concert een andere sfeer op te roepen.

De MSC Lirica is het eerste nieuwgebouwde schip voor Mediterranean Shipping Company Cruises S.p.A. (MSC Cruises). Het schip kan 2100 passagiers vervoeren in 780 kajuiten. Op een normale reis accommodeert het schip 1450 passagiers. Het schip telt 780 bemanningsleden. Het schip is 251,25 meter lang en 28,8 meter breed. Passagiers kunnen zich verplaatsen over 9 dekken.  De snelheid van het schip kan oplopen tot 21,7 knopen. Het schip werd gebouwd op de werf van Chantiers de l'Atlantique in St.Nazaire in Frankrijk. De tewaterlating was in november 2002.  Het schip vaart onder Panamese vlag met als thuishaven Panama-stad. (bron: Wikipedia, maart 2012)
 

 
 



 

 
 

 

  Het velletje "Visit Amsterdam"

Op het velletje Europazegels 2012 is het thema het water van Amsterdam verbeeld met het 17e-eeuwse schilderij De bocht van de Herengracht van Gerrit Berckheyde en met een opname van de Magere Brug over de Amstel.
 

 
 



 

 
 
Het schilderij "De bocht van de Herengracht te Amsterdam" is een van de bekendste werken van Berckheyde. Het werd gemaakt in 1685. De afmetingen zijn slechts 62 cm breed en 53 cm hoog.  Het werk is sinds 1880 in het bezit van het Rijksmuseum te Amsterdam.

Gerrit Adriaensz. Berckheyde (Haarlem, 6 juni 1638 - aldaar, 14 juni 1698) was een Nederlands kunstschilder. Gerrit Berckheyde was leerling van zijn oudere broer, de schilder Job Berckheyde en van Frans Hals. Samen met zijn broer werkte hij een tijd in Heidelberg voor de Keurvorst van de Palts. Omstreeks 1660 keerde hij naar Haarlem terug. In de zomer van dat jaar werd Gerrit lid van het Sint-Lucasgilde, de beroepsorganisatie voor schilders. Hij verdronk in 1698 in de Haarlemse Brouwersvaart. Berckheyde schilderde vanaf 1660 vrijwel uitsluitend stadsgezichten, voornamelijk van Haarlem, Amsterdam en Den Haag. Ondanks een grote productie en veel herhalingen, wist hij een hoog niveau te handhaven.
(bronnen: Wikipedia maart 2012 en www.rijksmuseum.nl)

 

 
 
 



 

 
 
De Magere Brug (brug nr. 242) is een brug over de rivier de Amstel in het centrum van Amsterdam. Hij verbindt de oevers van de Amstel ter hoogte van de Kerkstraat en de Nieuwe Kerkstraat. De Magere Brug is een ophaalbrug van wit geschilderd hout, gebouwd in 1934. De eerste brug op deze plek is gebouwd in 1691 en heette de Kerkstraatbrug. Deze had 13 doorvaarten, waarvan de buitenste in gebruik waren als opslag. Omdat deze brug erg smal was werd ze in de volksmond de "Magere brug" genoemd. In 1871 werd deze brug vanwege bouwvalligheid gesloopt en vervangen door een brug met negen doorvaarten, vergelijkbaar met de huidige brug. Vijftig jaar later was ook deze brug aan vervanging toe. Architect P.L. Kramer maakte daarom verschillende ontwerpen voor een brug van steen en staal. De Gemeenteraad besloot echter dat er een brug moest komen die zoveel mogelijk op de bestaande leek, en daarom werd de brug in 1934 gesloopt en vervangen door een vergelijkbare, maar iets grotere brug, naar tekeningen van P.L. Kramer. De laatste grote renovatie dateert van 1969.
 
 

 

 

  Aspecten van het ontwerp

De grafische vorm van de uitsnede van de beelden is onder meer ontleend aan de knikvorm van de Amsterdamse grachtengordel.  Bij de uitwerking is op verschillende manieren verbeeld hoe de stad zich in het water spiegelt.

Achter elk beeld langs loopt een typografische band die de relatie met het Normaal Amsterdams Peil (NAP) weergeeft, de referentiehoogte voor alle hoogtemetingen in Nederland.
Bij de postzegel van het Muziekgebouw aan ’t IJ is een peilschaal toegevoegd met de kenmerkende maatverdeling van het NAP.  De horizon van de typografische band op deze foto staat precies op de markering van 0,4 meter onder NAP, het streefpeil voor de waterstand in Amsterdam.
Op de velrand loopt de grafische knikvorm door; ook uitsnedes van de foto’s keren hier terug.
Het gebruikte lettertype is ITC Avant Garde Gothic.
De begeleidende teksten op het velletje Europazegels zijn deels in het Engels, die op het velletje Nederlandzegels in het Nederlands.
Door het (echte!) velletje te scannen met een mobiele telefoon, wordt het lied "Aan de Amsterdamse grachten" afgespeeld.

 
 
 
  Over de ontwerper

Michaël Snitker is een in Amsterdam gevestigde grafisch ontwerper.
Na zijn opleiding Grafische Vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag woonde en werkte hij enkele jaren in Rotterdam en New York. Daarna verhuisde hij naar Amsterdam waar hij zijn eigen studio begon. Hij werkt voornamelijk voor opdrachtgevers uit de culturele sector.
Daarnaast realiseert en ontwerpt hij op eigen initiatief publicaties in directe samenwerking met uitgevers, architecten, kunstenaars en schrijvers.
Naast zijn werk als ontwerper doceert hij regelmatig aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam.
 
 
 
 

  Voucher Het Grachtenhuis
Op ieder velletje van de Europazegels/Nederlandzegels 2012 is een voucher meegedrukt.
Deze voucher geeft recht op 10 procent korting in de museumwinkel van Het Grachtenhuis in Amsterdam.
Op 15 april 2012 wordt Het Grachtenhuis aan de Herengracht 386 te Amsterdam voor publiek geopend. Dit museum brengt de geschiedenis van het 17de eeuwse stadsuitbreidingsproject in beeld, namelijk de Amsterdamse grachtengordel, die in 2010 de Unesco Werelderfgoedstatus kreeg. De Amsterdamse grachten worden jaarlijks door ruim drie miljoen toeristen bezocht en gretig gefotografeerd. De oprichters van het museum hopen dan ook dat Het Grachtenhuis voor binnen- en buitenlandse bezoekers van Amsterdam op de eerste plaats van de lijst bezienswaardigheden zal komen te staan.
Het museum is in één van de best bewaarde grachtenpanden gehuisvest, ontworpen door architect Philips Vingboons (1607-1678). Bijzonder is dat de bezoekers vooraf kaartjes via het Internet moeten kopen, omdat het Grachtenhuis slechts een beperkt aantal bezoekers tegelijkertijd kan ontvangen.
 

 
  Aanvullende gegevens  
 


Verkoop en geldigheid:  Uitgiftedatum: 26 maart 2012.  De geldigheidstermijn is onbepaald.

Waarde:  Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer.
Op deze postzegels staat Nederland 1 en Europa 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming respectievelijk binnen Nederland en Europa.

 

  Technische gegevens    
  Zegelformaat:
Tanding :
Papier :
Gomming :
Druktechniek:
Oplage :
     Bezoek Amsterdam:
     Visit Amsterdam: 
Drukkerij :
Soort postzegel:
Drukkleuren postzegel:
36 x 25 mm
13 ½ : 13 ½
normaal met fosforopdruk
synthetisch
offset

360.000 velletjes
330.000 velletjes
Cartor Security Print, Frankrijk
Twee velletjes met elk zes postzegels, beide velletjes hebben twee verschillende zegelontwerpen
geel, magenta, cyaan, zwart en goud                                 
 
 
     
 



De Amsterdamse Grachtengordel

De 17e eeuwse grachtengordel binnen de Singelgracht in het Amsterdamse centrum is volgens de VN-commissie een culturele locatie
die vanuit internationaal perspectief van uitzonderlijke waarde is. Amsterdam is blij en trots over de plaatsing op de lijst.

De grachtengordel is het negende werelderfgoed in Nederland.
Eerder kregen onder andere de Waddenzee, Rietveld Schroderhuis in Utrecht,
de molens van Kinderdijk en het voormalige eiland Schokland al een plekje op de lijst.
 

 
 
  Bronnen:


Lees ook:
 

1. PostNL: PostzegelNieuws, Europapostzegels, Retail & Consumentenmarkt, Nummer 7, 2012.
2. Diverse internetsites, waaronder Wikipedia
3. Eigen verzameling
4. http://www.postzegelblog.nl/2012/04/01/europa-2012-amsterdamse-weerspiegeling-op-nederland-en-europazegels/
5. http://wistjedatjes.punt.nl/index.php?r=1&id=384082&tbl_archief=0#384082
 
 
 
 

Samenstelling: Toon Oomens (Maart 2012)

 
     
 

Terug naar Overzicht Amsterdam